Mummi vil bygge sin verden i Jordebukta

Jordebukta

Mummitrollet vil flytte til Rødberg. Og hvem kan egentlig klandre ham? Hvem vil ikke bo i naturskjønne omgivelser med havgløtt og tilgang til stranden i tøffelavstand? Det er flere barnefamilier som har flyttet fra sine respektive byer rundt om i Norges land for å få bo akkurat her, langs kysten midt mellom Larvik by og Stavern. Det forstår vi veldig godt, man blir friskere av nærheten til naturen.

Men Mummi har storslåtte planer. Han skal ikke bo i en koselig liten skogshytte bare omgitt av sine nærmeste venner og familie. Han har kanskje blitt litt stormannsgal på sine gamle dager, for han skal invitere 250 000 bekjente på besøk hvert eneste år i sommersesongen.

7. juli 2023

Og vennene skal komme i bil og med ferge, og Mummi vil asfaltere 40 mål av vår beste matjord til parkering for de som kommer. Omtrent 800-900 parkeringsplasser langs Stavernsveien er planen. Da må vi nok regne med å bruke mer tid på å stå i trafikkork mellom Stavern og Larvik.

Og på skjærene langs Fjordstien vil trollet bygge fergekai og båthavn, og det kunne vært kjekt med en vei langs Rødbergstranda for å frakte de besøkende gjennom boligområdet og til inngangsporten til Mummis verden som vender mot sjøen. De 250 000 betalende gjestene må selvfølgelig også få bruke stranda og drive med vannaktiviteter i bukta. Vi vil jo være gjestfrie, allemannsretten gjelder i strandsonen. Turgjengerne på Fjordstien skal visst heller ikke gjerdes ute.

Mummi har lovet oss cirka 50 sesongbaserte arbeidsplasser i bytte mot å få bygge og gjøre naturinngrep i strandsonen, bygge ned verdifull matjord, okkupere etablerte nabolag og skape kaos i sommertrafikken. I tillegg kommer det som er ekstra å tjene dersom gjestene besøker serveringsteder i distriktet og ved overnattingsdøgn på hotellene våre. Nå vil Mummi riktignok også bygge sitt eget hotell i tilknytning til Mummiverden, og det blir sikkert rikelig med serveringstilbud i parken også. Til sammenligning tilbyr Stavernsfestivalen, som trekker 75 000 publikummere, cirka 700 sommerjobber hvert år, riktignok av ulik varighet.

Nei, Mummi, nå må vi nok være litt strenge med deg; vi lever ikke på 60-tallet lenger! Du er hjertelig velkommen til kommunen vår, men da må du etablerer deg med utgangspunkt i bærekraftprinsipper, både økonomisk, miljømessig og sosialt. Du må komme opp med noen særdeles nytenkende grep for hvordan Mummiverden kan bli et holdbart prosjekt, ellers kan du dessverre ikke få slå deg ned midt mellom to etablerte nabolag i strandsonen vår.

Da må du du nok finne deg et annet sted å bo.

Camilla Fjellvik Paulsen 2. listekandidat MDG
Hallstein Bast 1. listekandidat for MDG